توری وکیوم کوپ

توری وکیوم کوپ

توری وکیوم سنگ کوپ دارای ضخامت و انعطاف پذیری بالایی است. استفاده از مش برای سنگ طبیعی، در مرحله‌ی تزریق اپوکسی و وکیوم آن با پلاستیک انجام میشود. برای آشنایی بیشتر با کاربرد توری وکیوم و استفاده از آن در فرآوری ادامه این مطلب را مطالعه کنید. در انتهای همین صفحه نیز می‌توانید مطلب آموزش استحکام بخشی به بلوک‌های خرد و شیار دار را مطالعه کنید.

توری وکیوم کوپ

مش وکیوم چیست؟

توری وکیوم از الیاف پلیمری با قابلیت ارتجاع بالا تولید میشود و عملکرد آن برای عبور بهتر رزین اپوکسی و تزریق کوپ است.

سنگ را چگونه با توری وکیوم می‌کنند؟

چهار طرف از شش ضلع کوپ را با توری وکیوم مسلح می‌کنند. بعد از آن از پوشش های مخصوص پلاستیکی برای پیچیدن تمام سنگ استفاده می‌شود.

اپوکسی را چگونه تزریق می‌کنند؟

اتصالات و شیلنگ‌های ورود اپوکسی و همچنین شیلنگ تخلیه هوا و ایجاد خلا اطراف بلوک را وصل می‌کنند. پمپ مکش هوای داخل کاور (پوشش) را تخلیه میشود و خلا داخل آن ایجاد می‌گردد. سپس اپوکسی تزریق بلوک به داخل کاور و فضای اطراف کوپ پمپ می‌شود.

چگونه استحکام افزایش یابد؟

باتوجه به خلا داخل آن خیلی سریع اپوکسی تزریقی کوپ سنگ که ویسکوزیته کمی دارد (Low Viscosity)، به ترک‌های داخل سنگ نفوذ می‌کند و آن‌ها را بلوکه میکند. این فرآیند سبب افزایش استحکام کوپ سنگ می‌شود تا شرایط برای فرآوری اسلب با اره فراهم شود. برای سنگ‌های خرد و دارای شیار زیاد امکان خرد شدن زیر اره وجود دارد درنتیحه برای این قیبل سنگ‌ها، وکیوم کردن کوپ توصیه می‌شود.

مش فایبرگلاس که برای وکیوم کردن استفاده میشود، با سایر مش‌های توری پشت سنگ بسیار متفاوت است. این مش انعطاف پذیری بیشتری دارد. همینطور پرزهای بسیار ریزی روی آن وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب و خرید این محصول، مطلب توری فایبر گلاس را مطالعه کنید.

افزایش استحکام بلوک‌های خرد و ترک دار با توری وکیوم

3 روش‌ افزایش استحکام بلوک‌های خرد و ترک دار

مقاوم سازی بلوک های خرد و ترک دار، دارای روش‌های متفاوتی است:

  1. افزایش مقاومت بلوک به روش دستی
  2. روش Resin Lock
  3. روش محفظه سیکل فشار-خلاء به منظور تزریق رزین اپوکسی به عمق بلوک ( به صورت اتوماتیک)

لازم به ذکر است که بلوک‌های ترمیم شده با این شیوه، تنها برای قرار گرفتن در زیر اره و استحصال سنگ اسلب مناسب هستند.

1. تحکیم بلوک به صورت دستی

در این روش حداقل سه بعد بزرگ‌تر بلوک باید کاملاً قواره شود، به این صورت که از یک سطح به عنوان سطح صاف برای قرارگیری بلوک بر روی زمین استفاده شود و دو سطح صاف دیگر (که عمود بر سطح اول قرار دارند) برای قرار گیری تخته های قاب گیری استفاده شوند. این دو سطح نهایتاً سطوح عمود بر تیغه برش را تشکیل می‌دهند.

علت اینکه این سه بعد باید قواره شود این است که تخته‌هایی به عنوان قالب بر روی این بعدها قرار می گیرند برای ریختن رزین اپوکسی به دور بلوک استفاده می‌شوند. سطح رویی بلوک نیز نهایتاً توسط رزین پوشیده خواهد شد.

در ابتدای کار بلوک به طور کامل شسته شده و پس از خشک شدن از یکی از سه سطح صاف خود بر روی یک ورقه تخته سه لا بر روی زمین قرار گرفته و توسط گوه هایی محکم می شود. در این مرحله تخته های چوبی با ضخامت ۲ سانتیمتر و ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر بر روی یکدیگر و در سمت دیواره‌های بلوک به عنوان قاب جای می‌گیرند.

این تخته ها باید در حد امکان به بلوک نزدیک بوده و توسط تعداد کمی میخ یا ماستیک جامد به هم بچسبد. باید دقت شود که فاز ساختن قاب، حول بلوک بسیار با حوصله انجام شود. همانطور که قاب در حال تکمیل و بالا رفتن است، فضای مابین آن و بلوک با رزین اپوکسی پر شود. با انجام این کار هم در مصرف رزین صرفه جویی شده و هم شکل همگن تری از بلوک به دست می‌آید.

پس از قرار گرفتن هر کدام از تخته‌ها بر روی هم باید توجه شود که رزین از بین آن‌ها خارج نشود. برای همین از ترکیبی از گل سنگ و رزین استفاده می شود تا لایه های رزین به خوبی به هم بچسبند.

در این مرحله گل سنگ به عنوان عنصر محکم کننده جهت چسباندن رزین جدید به لایه های پایین‌تر به کار می رود. رزین کاری تا سر ریز شدن رزین از بالاترین سطح بلوک ادامه می یابد.
میزان رزین اپوکسی مصرفی با این شیوه حداقل صد کیلوگرم برای هر بلوک با وزن حدود ۱۵ الی ۲۰ تن است. این میزان بستگی به شکل بلوک و مهارت کارگر در نزدیکتر ساختن قاب به بلوک متفاوت است.

مراحل ساختن قاب بستگی به میزان مهارت کارگر بین ۱ روز تا نصف روز زمان نیاز دارد. هر چند برای کمتر ساختن این زمان می توان از تخته های چوبی با ارتفاع ۵/۰ متر مخصوص استفاده نمود. بسته به شرایط دما و رطوبت این بلوک قاب گرفته شده حداقل یک روز قبل از بریده شدن باید آماده شود. در نظر داشته باشید که برای جلوگیری از اثرات انبساط و انقباض ناشی از استفاده از تخته نم دار حتماً باید از تخته خشک استفاده شود.

بزرگترین مشکلی که زمان برش بلوک با این روش ایجاد میشود این است که تیغه های برش سنگ به سختی بر روی چوب کار می‌کنند. این مشکلی است که زمان ورود و خروج تیغه وجود دارد. اسلب به دست آمده با این شیوه قواره و قاب گرفته شده بوده و آماده قرار گرفتن زیر ساب است.

با توجه به قابی که در دور تا دور این اسلب به وجود آمده است، احتمال شکستن آن در جابجایی و حین پروسه پولیش به مراتب کمتر می شود. این موضوع قابل توجه است. رزین اپوکسی مورد استفاده در این روش دارای ویسکوزیته Cps 600-300 در دمای C °۲۵ است و زمان سخت شدن آن حدود ۶۰-۵۰ دقیقه است. در صورت استفاده از سنگ سفید باید از رزینی استفاده شود که به مرور رنگ آن زرد نشود.

2. روش Resin Lock

یک تکنولوژی مخصوص جهت تقویت و ترمیم بلوک‌های دارای ترک و خرد است که در آن از نوع خاصی از رزین اپوکسی استفاده می شود. این رزین توسط یک پمپ مخصوص بر روی سطوح دور تا دور بلوک (۴ سطح) اسپری شده و یک قاب محافظ دور تا دور آن ایجاد می‌کند.

این کار باعث افزایش مقاومت بلوک جهت جلوگیری از شکستن آن در طی حمل و نقل، برش و همچنین افزایش مقاومت اسلب فرآوری شده در طی حمل می‌باشد. در نظر داشته باشید که قبل از اسپری کردن رزین، سطح بلوک کاملاً شسته و خشک شده باشد.

مشخصات این رزین عبارتند از:

  1. امکان خشک شدن بسیار سریع
  2. امکان عملکرد بر روی وجه های عمودی
  3. قابلیت خشک شدن حتی در مناطق سرد سیر

همچنین پمپ مخصوص، امکان ترکیب هر دو بخش رزین اپوکسی و هاردنر آن را در حین اسپری کردن دارد. هر بلوک برای آماده شدن جهت حمل یا برش حدود ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد.

درنظر داشته باشید که قاب محافظ دور بلوک نهایتاً به عنوان قاب محافظ دور هر اسلب در می‌آید. بنابراین قبل از شروع به کار باید به این نکته توجه نمود و بر مبنای راه مورد نظر برای برش سطوح قاب را انتخاب کرد.

در این روش هر متر مربع از سطح بلوک حدود ۷ کیلوگرم رزین نیاز دارد که با احتساب قیمت ۵/۴ یورو، برای هر کیلوگرم از رزین فوق، قیمت تمام شده رزین در هر متر مربع اسلب با ضخامت ۳ سانتیمتر حدود ۳ یورو و در هر متر مربع اسلب با ضخامت ۲ سانتیمتر حدود ۲ یورو است.

ضمن اینکه میزان مصرف رزین در ۴ وجه از ۶ وجه یک بلوک با ابعاد عادی حدود ۸۰ کیلوگرم است.

محفظه سیکل فشار-خلاء جهت تزریق رزین اپوکسی به عمق بلوک (روش اتوماتیک)

درصورت در اختیار داشتن معادنی با بلوک‌های با ارزش اما خرد، مانند مرمر، سنگ‌های به دست آمده به دلیل ترک‌ها و درزهای زیاد، در حین برش و فرآوری به میزان زیادی خواهند شکست. به همین دلیل روشی ابداع شده است که با تزریق رزین به اعماق درزهای متصل به سطح، نقش موثری در حفظ مقاومت سنگ و سلامت آن خواهد داشت.

این روش با شستن بلوک با آب پر فشار شروع می‌شود. پس از آن بلوک در کوره خشک کن قرار می‌گیرد. سپس همانگونه که در تصاویر ارائه شده مشاهده می‌شود، بلوک به طور کامل توسط پوشش‌های خاص پلاستیکی پوشش داده شده و پیچیده می‌شود. در این مرحله توسط نازل‌هایی که به داخل این پوشش راه دارند، رزین اپوکسی توسط پمپ به داخل بلوک تزریق می‌شود.

این پمپ در حین تزریق رزین اپوکسی و هاردنر آن‌را با یکدیگر ترکیب می‌کند. پس از این مرحله بلوک در محفظه خاصی که قابل مشاهده در تصاویر است قرار گرفته و حدود ۴ تا ۶ ساعت تحت سیکل فشار–خلاء قرار می‌گیرد.

پس از این مرحله بلوک در کوره پخت قرار می‌گیرد. این کوره توانایی کار همزمان بر روی ۴ بلوک با ابعاد ۳٫۳×۲×۲ متر را دارد. میزان مصرف رزین در این روش حدود یک سوم دیگر روش‌ها است. حدود ۱۰ کیلوگرم در هر متر مکعب از بلوک است. کل زمان آماده سازی نهایی هر بلوک حدود ۴۸ ساعت زمان می‌برد.

توری فایبرگلاس وکیوم سنگ کوپ

جمع بندی

خاطر نشان می‌سازد این تزریق رزین تنها درزها و ترک‌هایی را در بر می‌گیرد که راهی به سطح داشته باشند. همانطور که در ابتدای مقاله توضیح داده شد، درزهای بدون راه به سطح پر نشده باقی خواهند ماند. هر چند که استفاده از این تکنولوژی به جهت نفوذ عمیق‌تر رزین، بلوک‌هایی مقاوم‌تر تحویل می‌دهد، اما به دلیل استفاده از تجهیزات و ماشین آلات خاص، تنها برای بلوک‌هایی با ارزش بالا کاربرد دارد.

4.9/5 - (42 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق محفوظ است