در سال های اخیر مسئله اقتصاد، مهمترین دغدغه مردم کشور بوده و مشکلات این بخش به طور مستقیم در معیشت مردم اثرگذار بوده است.
یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی، تصور برتری کالای خارجی نسبت به تولید داخل میباشد که سالهاست در فرهنگ کشور رسوخ کرده و استفاده از کالای خارجی و لوکس به نوعی ارزش تلقی شده که خود مانع جدی در مسیر ایده حمایت از کالای ایرانی شمرده میشود.
حال، با فرض رفع موانع فرهنگی حمایت از تولید داخل و افزایش رغبت جامعه به مصرف کالای وطنی، آیا در درازمدت، کالای داخلی توان دفاع از هویت خویش را خواهد داشت تا ضمن رعایت کیفیت مطلوب، قیمت تمام شده مطلوبی با سایر رقیبان داشته باشد؟
هرچند نتایج حمایت از کالای داخلی طی سالهای اخیر جامعه را به رشد فکری و عملی پیرامون حمایت از تولید داخلی رسانده است.
نمایشگاه جهاد کالا در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار شد ولی طرح حمایت از کالای ایرانی برای ماه ها و در اکثر شهرهای ایران ادامه دارد، افراد می توانند با انواع محصولات و کالای ایرانی آشنا شوند و یک مزیت که دارد خرید این محصولات به صورت اقساطی نیز می باشد.
مزایای حمایت از کالای داخلی
حمایت از تولید داخل به نفع رونق اقتصاد، امنیت شغلی، عدم وابستگی به دیگر کشورها است، با این حال تعداد افرادی که مطابق این باور عمل کنند به قدر کافی زیاد و فراگیر نیست. در واقع آنچه باید دغدغه سیاستگذاران این امر باشد، رفع موانع عملی است. باید بدانیم، حمایت از کالای ساخت داخل تصوری صحیح است اگر در این میان، عناصر ضد ارزش موجب عدم تصدیق آن نشود. به عنوان مثال حمایت از هر کالای ایرانی با هر ویژگی و کیفیتی مقصود سیاستگذاران نخواهد بود و اگر محصولی فاقد استاندارد است و یا به سلامت مصرف کننده زیان وارد میکند، توصیه حمایت مشمول آن نمیشود.
همچنین، تصور خودکفایی در تمام محصولات، نه تنها برای هیچ اقتصادی ممکن نیست، بلکه مطلوب نیز شمرده نمیشود؛ گاه به فراخور ماهیت کالا و یا شرایط جغرافیایی، تولید محصول در داخل کشور هزینه هنگفت و غیرقابل جبران خواهد داشت.
در واقع نظام اقتصادی در تولید کالای داخلی زمانی موفق خواهد بود که کالای تولیدی مختصات کیفی و قیمتی بهینهای داشته باشد تا هر مصرف کنندهای نفع خود را در خرید کالای داخلی بداند.
با اینحال، هیچگاه اولین خودروها و محصولاتی که این روزها بهترینهای دنیا شدهاند از ابتدا بهترین نبودند؛ بلکه با حمایت مردم و دولت به جایگاه بالا دست یافتند، ضمن آنکه تولیدکنندگان در پاسخ به حمایت مردم، محصولاتی درخور منزلت جامعه و کیفیت بالا ارائه نمودند.
مشکلات عدم حمایت از کالای داخلی و حل آن
اکثر مردم ایران تصور صحیحی از نتایج حمایت از کالای ایرانی ندارند؛ اما در کنار آن عدم اطمینان و امتناع از خرید تولیدات داخل بحثی جدی در فضای تولید ایجاد کرده که خود مردم را از حمایت تولید داخل دور ساخته است. مانعی حقیقی که سرانجام آن در خط تولید و خاتمه شبکه فروش و مصرف قرار دارد. که برای رفع آن لازم است از بنگاههای اقتصادی حمایتی تمام عیار صورت پذیرد تا به وسیله آن هزینه تمام شده کالای ایرانی را به حداقل برساند. حداقل نمودن هزینه تمام شده به معنای افزایش بهرهوری، بهبود سطح فناوری و کیفیت، کاهش موانع کسب و کار، حذف قاچاق، کاهش هزینه نظام فروش و… است.
همچنین این شعار مستلزم ثبات درازمدت هزینههای تامین مواد اولیه، متغیرهای اقتصاد کلان و چارچوبهای نهادی بلندمدت برای تضمین حقوق مالکیت، قراردادهای مستحکم و ثبات راهبرد حمایتی کشور طی دولتها و مجالس است و این مقدمات یعنی جهش به مرحله بالاتر از توسعه و پیشرفت.